Środa, 13 listopada 2019 r. Imieniny obchodzą : Arkady, Benedykt, Izaak, Mikołaj
23.10.2019

Mediacja sposobem na rozwiązanie sporu

Spór na linii konsument – przedsiębiorca można rozwiązać w drodze mediacji. Czym jest mediacja?

Mediacja sposobem na rozwiązanie sporu. (Fot. AU)
Mediacja sposobem na rozwiązanie sporu. (Fot. AU)

 

To postępowanie zmierzające do polubownego rozwiązania sprawy. W postępowaniu biorą udział: konsument i przedsiębiorca – jako strony oraz mediator – rzecznik praw konsumentów. Zadaniem mediatora jest tak przedstawić stronom sprawę, aby doszło do konsensusu.

 

Nie zawsze jest to możliwe, ale ja jako rzecznik zawsze staram się doprowadzić strony do konsensusu, gdyż postępowanie sądowe uważam za ostateczność.

 

Mediacje na linii konsument  - przedsiębiorca prowadzi  między innymi Rzecznik Praw Konsumentów. To do niego najczęściej zgłaszają się konsumenci z problemem, który ich dotyczy. Wachlarz spraw z jakimi zgłaszają się do Rzecznika Praw Konsumentów konsumenci  jest przeogromny, obejmuje wszystkie czynności dnia codziennego od zakupu jogurtu, motorynki  poprzez wizytę u lekarza a  kończy się na umowie o świadczenie usług z operatorem sieci komórkowej, umowie remontowo – budowlanej, deweloperskiej, kredycie hipotecznym, ubezpieczeniu – polisie na życie itd.

 

Rzecznik posiada kompetencje doradcze, procesowe, udziela porad prawnych, prowadzi mediacje, natomiast nie ma kompetencji kontrolnych.

 

Oprócz pomocy i porady prawnej u Powiatowego (Miejskiego) Rzecznika Praw Konsumentów konsumenci mogą występować o pomoc do następujących instytucji:

 

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Olsztynie

  1. Dąbrowszczaków 10, 10-540 Olsztyn

tel. 89 527 27 65

strona www.ih.olsztyn.pl

Rzecznik Finansowy

  1. Jerozolimskie 87, 02-001 Warszawa

tel. 22 333 73 26

strona www.rf.gov.pl

 

Stowarzyszenie Konsumentów

  1. Gizów 6, 01-248 Warszawa

tel.22 634 06 68

strona www.konsumenci.org

nfolinia konsumencka 801 440 220 / 22 290 89 16.

 

Europejskie Centrum Konsumenckie ( rozwiązywanie sporów transgranicznych w sposób pozasądowy np. zniszczenie bagażu przez zagraniczną linię lotniczą czy reklamacja towaru zakupionego w Hiszpanii)

  1. Plac Powstańców 1, 00 – 950 Warszawa

tel. 22 55 60 600

strona www.konsument.gov.pl

 

Powiatowy Rzecznik Praw Konsumentów Anna Marlena Urban - Frączak

 

Reklama

Reklama
Reklama
Reklama
© MD 2010-2019
Portal wykorzystuje pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) własne oraz systemów zewnętrznych, w celu analizowania zainteresowań czytelników naszego portalu i zgodnie z rozporządzeniem RODO. Więcej informacji w naszej polityce prywatności